PK Model Racing is vanaf 1 November GESLOTEN  klik hier voor meer info 

Menu
terug

Spektrum Advanced Vehicle Control

spektrum Advanced Vehicle ControlSpektrum heeft een nieuw, revolutionair systeem uitgebracht, genaamd Advanced Vehicle Control.

Dit systeem zit volledig ingebouwd in een z.g. AVC ontvanger, het enige wat je nodig hebt om het te kunnen gebruiken is zo'n Spektrum AVC ontvanger in je auto te monteren in plaats van een normale ontvanger: alles wat dit systeem laat werken zit in de ontvanger. Natuurlijk werkt een Spektrum ontvanger alleen met een Spektrum zender, dus die moet je dan ook hebben.

Het systeem werkt met sensoren en een gyro, en een processor die continu informatie krijgt over welk stuur en gas commando je geeft, en dat vergelijkt met de info over de beweging van de auto die de processor van de sensoren krijgt.
Als de beweging/richting van de auto niet in overeenstemming is met stuur/gas commando's, geeft de ontvanger de benodigde correcties door aan de stuurservo of het gas kanaal.

Wijkt de auto plotseling van zijn lijn door b.v. een hobbel in het wegdek, dan stuurt de auto zelf tegen.
spektrum Advanced Vehicle Control ontvangerOok als de auto uitbreekt in een bocht, wordt dat automatisch gecompenseerd door in te grijpen op het gas en/of het stuur signaal.

De mate van ingrijpen kan ingesteld worden via de zender.
Daartoe zijn verschillende mogelijkheden:
  • Er zijn diverse auto's die af fabriek met dit systeem geleverd worden, deze hebben meestal een twee kanaals zender zoals een Spektrum DX2e DSMR met een dual-rate draaiknop waarmee de instelling aangepast kan worden. De software in de ontvanger is dan aan die specifieke auto aangepast.
  • Als je een Spektrum 3 kanaals DSM2 Spektrum hebt (DX3C, DX3S, DX3E), kun je via het derde kanaal de instelling veranderen, maar gas en stuurkanaal worden dan in gelijke mate aangepast
  • Het mooiste is als je een 4 kanaals Spektrum hebt, zoals de DX4S/DX4R PRO. Dan kun je via het 3e en 4e kanaal de instelling van het AVC op zowel het stuur als het gas helemaal apart van elkaar inregelen.
  • In de toekomst komt er een app voor smartphones, daarmee kun je dan de processor en dus de werking van het systeem via je smartphone aanpassen buiten de zender om.
  • De AVC ontvanger heeft 4 kanalen (maar werkt dus ook met een 2 kanaals zender). Met het AVC systeem actief, kun je echter maar 2 kanalen gebruiken ( stuur en gas), de andere twee kanalen zijn dan niet beschikbaar voor een andere functie.
    Met het AVC systeem uitgeschakeld kun je wel het 3e en 4e kanaal voor een andere functie gebruiken.

Volgens Spektrum zijn er tests geweest met top rijders op een off-road circuit, waarbij vrijwel iedereen sneller was met dit systeem ingeschakeld dan wanneer ze zonder reden. Dankzij de snelheid waarmee dit systeem werkt, kan het al ingrijpen voordat de rijder ziet dat het mis drijgt te gaan, dat is natuurlijk wel een compliment waard!

Heel goed kun je zien hoe het systeem werkt: als je een auto met AVC systeem in je handen neemt, en je beweegt hem linksom en rechtsom, dan zie je de wielen bijsturen: ze blijven in de richting wijzen waar de auto oorspronkelijk naartoe wees. Laat je daarbij de wielen met een bepaalde snelheid draaien, en je beweegt de auto wat heftiger, dan hoor je ook het toerental veranderen.
Dat is de manier waarom het systeem de auto op koers probeert te houden.

Spektrum Advanced Vehicle Control
Spektrum kent diverse modulatie systemen of protocollen, buiten speciale voor vliegtuigen beperken we ons hier alleen tot de door Spektrum als SURFACE aangeduide systemen.
De oudere systemen werken volgens het DSM protocol, de AVC ontvanger werkt hier niet mee.
Nieuwere systemen kunnen volgens het DSM2 protocol werken, dat zijn o.a. de DX3S, -DX3C en DX3E, deze kunnen ook met de AVC ontvanger werken, het derde kanaal wordt voor het instellen gebruikt, maar stuur en gas worden gelijkertijd ingeregeld.
Het werkt ook met alle DSMR zenders (het nieuwste frequency hopping protocol, o.a. te herkennen aan de haaienvin antenne van de zender, zoals de DX2e, DX4C, DX4S (software version V1.2 en hoger) en DX4R). Zeker in combinatie met een 4 kanaals versie is het systeem dan optimaal in te stellen.

TRANSMITTER COMPATIBILITY

Radio Steering Adjustibility Throttle Sensitivity
DX2E (DSMR Versions) Adjust via Steering Rate Knob
(Steering and throttle adjusted simultaneously)
All other 2Channel
DSM2 Transmitters
Steering and throttle gain fixed at 50%
DX3S, DX3C, DX3E
(All 3-Channel DSM2 Transmitters)
Adjust via Aux 1
(Steering and throttle adjusted simultaneously)
DX4S
(Software versions v1.1 and earlier)*
Adjust via Aux 1
(Steering and throttle adjusted simultaneously)
DX4C en DX4S Adjust via Aux 1 Adjust via Aux 2
DX4R PRO
(Software versions v1.2 and earlier)*
Adjust via Aux 1 Adjust via Aux 2

*Register your product via the Spektrum Community website in order to download the most up-to-date software version

AVC Ontvanger binden en kalibreren

Het binden van een AVC ontvanger aan de zender gaat heel eenvoudig, en voor de ervaren Spektrum gebruiker lijkt het op de normale manier te gaan, maar het AVC systeem moet wel ingesteld worden op de oriƫntatie van de ontvanger in de auto, en de stuur en gas uitslagen.moeten gekalibreerd worden. Doe je dat niet of niet goed, dan lijkt het systeem soms wel te werken, maar dat doet het niet op de goede manier, en/of er kunnen zelfs onverklaarbare dingen gebeuren als ongewenst stuur of gas gedrag.

AVC ontvanger orientaieDaarom moet je even de volgende regels in acht nemen:

MONTAGE AANWIJZINGEN:
  • De ontvanger moet met dubbelzijdig tape vlak op de onderkant of haaks op de zijkant gemonteerd worden, maar mag niet schuin op het horizontale vlak liggen
  • Geen metalen beugels o.i.d. gebruiken.
  • De antenne rechtop plaatsen in een pijpje


BINDEN EN KALIBREREN
  • Doe de bindplug in de BIND poort van de ontvanger.
  • Schakel de ontvanger in. De oranje LED knippert
  • Zet de gas en stuur trims van de zender op nul/neutraal
  • Schakel de BIND mode van de zender in:
    • bij de Dx2e: bind knop indrukken en zender aanzetten,
    • Alle andere: via het menu naar de bind mode gaan.
  • De bind procedure start en zal vrijwel meteen klaar zijn, de oranje LED brandt nu continue.

    Nu ga je meteen door met het kalibreren van het AVC:
  • Geef met de gasknuppel vol gas - vol rem - neutraal.
  • Geef met het stuurwiel vol rechts - vol links - neutraal
  • Nu knippert de oranje LED 1 x ten teken dat het binden en kalibreren compleet is.
  • Verwijder de bindplug, en zet de zender uit en weer aan.
  • Controleer alle functies.

Belangrijk:
Herhaal het binden en kalibreren in ieder geval nadat je of de servo reverse of de uitslag eindpunten veranderd hebt.

TIP:
geef na het aanzetten van de zender en de ontvanger met AVC en de auto los in de lucht 1 x vol rechts en vol links stuur, en eventueel. 1 x (kort) vol gas en vol rem. Het systeem lijkt zich in sommige gevallen dan iets beter te initialiseren

AVC volledig uitschakelen:
Bij sommige wedstrijden is het gebruik van AVC verboden (valse concurrentie), en soms kun je alles wel eens zo in de war hebben of kun je een probleem niet vinden, dat het handig is om de AVC volledig uit te schakelen.

Om de AVC functie in de ontvanger uit te schakelen, doe je de bind procedure terwijl er een tweede bind plug in de DISABLE poort van de ontvanger gestoken is.

Om de functie weer aan te zetten, doe je de bind & kalibreer procedure weer, maar dan op de normale manier met 1 bindplug alleen in de bind poort

Geen artikelen gevonden voor: SPMSRS4210

.