ALLES OVER LIPO ACCU'S, LADEN EN GEBRUIK

lipo buzzerLees ook het hoofdstuk over problemen bij gebruik van 2 x 2 of 2 x 3 cellen Lipo accu's
lipo accuLipo accu's zijn de moderne energie bron voor elektro aandrijvingen. De eerste uit de jaren 1990 - 2000  konden nog niet zoveel piek vermogen leveren, en waren erg kwetsbaar, maar de nieuwe generaties kunnen met gemak heel veel stroom leveren. De inwendige weerstand is zo laag, dat zelfs bij een belasting van 100A de accu 7 volt blijft leveren, waar een NiMh dan al ingestort is naar onder de 5 volt.
De inwendige weerstand, die bepalend is voor zowel de topsnelheid van een auto als de acceleratie, is vaak minder dan 1/4 van de weerstand van een top- NiMh accu. Dat geeft dus ongelofelijk veel snelheid aan je auto, bovendien blijft de accu koud bij normaal gebruik (weinig weerstand = weinig verlies = weinig warmte ontwikkeling).
De voor RC auto's gemaakte lipo packs hebben precies de afmetingen van een stick pack, al zijn ze wel vierkant i.p.v. rond aan de zijkant. Maar ze passen in de meeste auto's waar of een stick pack of een 6-in-rij accu past
Verder zijn deze accu's super licht (5000 mAh Lipo = +/- 270 gram = 200 gram lichter dan een normale 3600 mAh NiMh).lipo accu lrp

C waarde:
Er is wel nog een groot verschil in Lipo accu's, niet alle lipo's zijn even geschikt om een hoge stroom te kunnen leveren. Bij een Lipo accu hoort een "C" rating, als b.v. 20C, 25C, 50C. Deze "C" staat voor het aantal maal de capaciteit wat een accu als continu stroom mag leveren. 20C betekent dus 20 x de Capaciteit. Een accu van 5000 mAh met een 20C rating, mag dus 100,000mA of te wel 100A continue leveren. 20C bij 5000 mAh is wel het minste wat je moet hebben. Het is echter geen absoluut getal, maar een getal relatief aan de capaciteit. Een 25C accu van 3000 mAh mag 75A continue leveren, een 20C accu van 5000mAh mag 100A continue leveren. Er is ook nog de term "BURST", die staat voor de maximale kortstondige (Piek) belasting. Deze ligt over het algemeen ongeveer op het dubbele van de continu C waarde. Let dus goed op als er accu's aangeboden worden voor een lage prijs met een hele hoge C waarde, dat dat dan vaak om de C-Burst waarde gaat!
De C waarden van de accu's die wij aanbieden zijn altijd gespecificeerd met de Continu-C waarde om misverstanden te voorkomen, maar dat doet helaas niet iedereen!

Lipo accu's kunnen heel lang een hoge stroom leveren zonder "uitputtingsverschijnselen". Daarmee bedoel ik dit: als je een accu met een kleine stroom ontlaadt kun je daar een hele hoge capaciteit uit halen. Een 5000 mAh accu kan (theoretisch) b.v. 5 uur lang een lampje wat 1A verbruikt laten branden (5 uur x 1 Ampere = 5Ah of te wel 5000mAh). Trek je er veel hogere stroom uit, dan komt er in verhouding een lagere capaciteit uit, bij een stroom van 50A zou je dus een looptijd van 6 minuten verwachten (0.1 uur x 50A), maar in de praktijk is dat een stuk minder. Het bijzondere aan lipo accu's is dat ze t.o.v. een NiMh accu ook bij veel hogere belastingen toch hun verwachte capaciteit halen. Met een 5000 mAh lipo accu kun je dus langer hard rijden dan met een 5000 mAh NiMh accu, je kunt de capaciteit van een lipo accu dus niet 1 op 1 vergelijken met de capaciteit van een NiMh accu.

De nieuwe generatie lipo accu's zijn dus zeer geschikt voor gebruik in auto's. Let wel op dat er nu ook weer oudere types voor hele lage prijzen aangeboden worden, maar die halen bij lange niet de gewenste piekstromen, en zullen dan ook snel hun prestatie verliezen.

Op dit moment van schrijven is de normale Capaciteit voor een Lipo met stick pack afmetingen ongeveer 5000 mAh. spannings regulator

Er zijn veel merken Lipo accu's, waarbij dat merk vaak het merk van een importeur / distributeur / leverancier is (LRP, Nosram, Graupner, Robbe, Asso etc). De echte fabrikant van de accu wordt daarbij verborgen. Daardoor staat het een distributeur vrij er een eigen sticker op te plakken, met soms wel heel extreme capaciteit en C waardes. Laat je daardoor niet gek maken, de verschillen zijn veel kleiner dan de stickers je doen geloven! Een van de manieren om je voor de gek te houden is om er een groot getal op te drukken, zonder er mAh bij te vermelden. Als je dan klacht over de lagere capaciteit  dan je verwachtte, heb je niets in te brengen, want wie zegt er dan dat dat getal op de capaciteit slaat?

Er zijn wel een paar nieuwe spelregels voor het gebruik van dit soort LiPo accu's t.o.v. NiMh of Nicad accu's.

Ontladen:
Op de eerste plaats mogen ze nooit helemaal ontladen worden. Dat betekent in de praktijk dat als je met zo'n accu rijdt, en het vermogen gaat afnemen, dat je moet stoppen. Een LiPo van 7.4 volt is opgebouwd uit 2 lipo cellen,. Als er 1 op zijn ondergrens is en de ander niet, en je zou nog doorgaan met ontladen, is de lege cel vrijwel direct kapot, zeker bij een hoge belasting. Dit betekent dat als je met een lipo accu rijdt, en het vermogen gaat afnemen, dat je moet stoppen met rijden om beschadiging van de accu te voorkomen. Moderne regelaars (eigenlijk alle brushless regelaars) hebben  een speciaal Lipo programma, waarbij het vermogen teruggenomen wordt als de accu spanning gaat dalen, om te voorkomen dat een van de cellen onder de 3 volt komt. Er zijn ook speciale Lipo veiligheids switches, die tussen de ontvanger en de regelaar geplaatst wordt, die deze taak overnemen. Hiermee kun je dus toch op een veilige manier met lipo's rijden zonder gevaar voor te diep ontladen.
Note:
Bij gebruik van 4 en 6 cellen accu packs blijkt de regelaar beveiliging niet voldoende te zijn, zie hiervoor het speciale hoofdstuk onder aan deze tekst

laden:
lipo accu lader Het laden van een Lipo accu moet ook op een speciale manier gebeuren.
Daar waar de spanning van een NiMh tijdens het laden eerst oploopt, en daarna bij het bereiken van de maximale laad toestand weer in spanning daalt, (dat is het moment waarop een lader afslaat), blijft een LiPo tijdens het laden in spanning toenemen. De spanning van een lipo cel mag echter nooit boven de 4.21 volt komen. Gebeurt dat wel, dan gaat de cel kapot, en kan er zelfs brand ontstaan. Een Lipo lader werkt daarom anders dan een NiMh lader:

Een NiMh lader laadt met een constant ampèrage tot de accu vol is, dan slaat de lader af.

Een Lipo lader laadt in het begin met een hoog amperage, en naarmate de spanning van de cel dichter bij de 4.21 volt per cel komt, neemt het amperage af. Daarbij wordt niet alleen naar de totale spanning gekeken, maar een goede lader heeft ook een balancer aansluiting waardoor de spanning van elke cel apart gemeten kan worden. Sommige oudere lipo laders hebben geen balancer aansluiting, zulke laders moet je nooit gebruiken, of er een losse balancer module bij gebruiken. Voor speciale toepassingen hebben ook moderne laders een mogelijkheid om zonder gebruik van de balancer te laden, maar die stand moet je nooit gebruiken. Verwarrend is dat deze mode vaak "Lipo Charge" genoemd wordt, maar je moet een standje verder naar "Lipo Balance" mode, dan wordt het balanceer proces wel gebruikt.

Een lipo accu heeft voor het balanceren dus niet alleen de dikke plus en min aansluiting waar de lader (en bij gebruik de regelaar) op aangesloten wordt, maar ook een paar dunnere draden met een speciale kleine stekker die naar de balancer ingang van de lader gaat. Daarmee kan de lader de spanning van elke cel apart meten, en aan de hand daarvan het laadproces aanpassen.

De oudere generatie laders werken zo dat als 1 cel bijna 4.21 V haalt, en de andere nog niet, dan wordt toch de laadstroom teruggenomen. Er blijft dan net zoveel stroom lopen als nodig is om de ene cel op 4.2 v te houden, terwijl de ander cel nog steeds geladen wordt, net zolang tot ook die de maximale spanning heeft bereikt. Dit systeem staat erom bekend dat doordat het balanceren pas in de laatste fase gebeurt, de LiPo accu in een relatief korte tijd (+/- 50 minuten) op 90% van zijn capaciteit gebracht worden, maar daarna kan het nog vrij lang duren voor hij maximaal geladen is. In de praktijk stopt men het laden dan ook vaak als de accu zo vol is dat de laadstroom merkbaar terug gaat lopen, omdat het laatste beetje toch niet meer zoveel uitmaakt.
De huidige laders werken niet meer zo, maar daar komt het verhaal vandaan wat nog steeds de ronde doet dat je een lipo accu in korte tijd naar 90% van zijn capaciteit kan laden, en het laatste beetje veel tijd zou kosten.

Alle laders die wij leveren werken veel slimmer en hebben een dynamische balancer: meteen vanaf het moment dat het laden begint, gaat er een hoge stroom lopen via de twee dikke plus en min aansluitingen. maar via de balancer aansluiting, wordt continue de spanning van de individuele cellen gemeten. Zodra de spanning tussen de cellen uiteen loopt, laat de lader een stroompje van (meestal) 300 mA via de balancer aansluiting uit de vollere cel lopen naar de cel met een lagere spanning, tot ze weer gelijk zijn. Dit gebeurt continue tijdens het hele laadproces, zodat als de accu vol is, de cellen ook volledig gebalanceerd zijn.
Het is dan ook belangrijk om het laadproces zo veel mogelijk helemaal af te laten lopen, tot de lader stopt. Zeker bij nieuwe cellen, die nog veel uit elkaar kunnen liggen. Bij cellen die al vaker gebruikt zijn kun je af en toe best een keer eerder stoppen, maar af en toe moet je ook die helemaal tot het eind laten laden om het balanceer proces helemaal af te maken.

 

MAXIMALE LAADSTROOM
Het beste kun je Lipo accu's met maximaal 1C laden. 1C staat daarbij voor 1 x de capaciteit.
Een 5000 mAh accu kun je dus met 5A laden, een 3000mAh accu met 3A.
De oude generatie Lipo Accu's mochten niet met een hogere stroom geladen worden, omdat ze dan konden ploffen, maar dat doet de nieuwe generatie niet.
De nieuwste generatie zoals onze TCR lipo accu's kunnen met een veel hogere stroom geladen worden, 2C is dan nog geen enkel probleem.
De fabrikant geeft zelfs op dat je ze met 5C kunt laden zonder te ploffen. Maar dat wil nog niet zeggen dat dat goed voor de accu is.
In de technische datasheets die wij van de echte accu fabrikanten hebben (er zijn veel leveranciers die hun eigen naam op een accu plakken, maar er zijn maar een paar fabrieken die ze maken) staat het bij de top-accu's als volgt omschreven:
Deze accu's worden het best bij 1 tot max. 2C geladen zonder verlies van levensduur of prestatie. Indien gewenst kunnen ze met 5C geladen worden, maar de levensduur loopt dan drastisch terug..
Helaas zien we dat veel leveranciers dit in hun eigen specificaties maar simpel omschrijven als:
"mag met 5C geladen worden."
Dat is dus wel zo, maar de levensduur als je de accu steeds met 5C laadt, kan wel met 95% teruglopen!
Balancinglipo balancer
Om een Lipo op de goede manier te laden, moet je dus een Lipo lader hebben. Deze zijn er in twee uitvoeringen: met ingebouwde balancer, en zonder balancer. Wij raden alleen het gebruik van laders met een balancer aan. Als je al een lipolader zonder balancer hebt, kun je daar een losse balancer bij kopen welke tussen de lader en de accu geschakeld wordt. Deze zorgt ervoor dat de cellen individueel beschermd worden tegen overladen (kan ook voor ontladen gebruikt worden, en ook dan schakelt hij de cyclus uit bij het bereiken van de ondergrens).

Opslaan:
Lipo accu's kunnen theoretisch het beste half-opgeladen opgeborgen worden. Dit heeft te maken met de chemische samenstelling van de accu: Door het chemische verschil tussen de anode en kathode kan inwendige corrosie optreden. Bij een half-opgeladen accu (celspanning 3.7V) is dit verschijnsel het kleinst. De meeste lipo laders hebben een programma waarbij je op kan geven hoeveel mAh er maximaal geladen mag worden. Door de accu leeg te maken en deze waarde op de helft van de capaciteit in te stellen, zal de lader automatisch afslaan zodra de helft van de capaciteit bereikt is. De meeste moderne laders hebben zelfs een z.g. "storage mode", waarin de lader de spanning door laden of ontladen automatisch naar 3.7V per cell brengt.
Daarbij hoor je een lipo accu die langere tijd niet gebruikt wordt, elke 2 á 3 maanden dan weer een beetje bij te laden, want als de accu echt leeg gaat, kan hij kapot gaan.
In de praktijk gebeurt dit half opgeladen wegleggen niet zo vaak, maar denk er wel om dat je de accu na gebruik beter dan maar helemaal vol laadt en hem dan weg legt, dat is in ieder geval beter dan het risico lopen dat hij door eigen ontlading te diep ontlaadt.

Wij hebben gemerkt dat juist diegenen die de accu netjes in half-opgeladen weggelegd hadden, na de winterstop vaker met problemen kwamen dan diegenen die hem vol opgeladen weggelegd hadden.
Waarom precies weten we niet, het vermoeden is dat het slechter is om hem half opgeladen weg te leggen en er dan niet meer naar te kijken. Als je hem vol weglegt, is de kans dat hij te ver ontladen is na een bepaalde periode natuurlijk kleiner, en geeft dat daarom minder problemen.

Ons advies is dan ook: na gebruik zo snel mogelijk weer helemaal opladen en dan wegleggen. Misschien in theorie iets slechter dan half opgeladen wegleggen, maar de kans op schade doordat het wat langer duurt voor je er weer naar om kan kijken is dan wel het kleinst.
In getallen gezegd: leeg wegleggen is een 1, half opgeladen is technische gezien een 10, vol geladen wegleggen is een 8.

Veiligheid:
Lipo accu's bevatten in een klein pakketje een enorme concentratie van energie, daar moet je bewust mee omgaan.
De oude generatie lipo accu's was heel erg gevoelig voor mishandeling, bij het minste geringste foutje ging het mis, en wel op een heel heftige manier, het internet staat vol met deze filmpjes.
Wij beweren dat de nieuwste generatie (Auto) lipo's een heel stuk gebruiksvriendelijker zijn, en beter bestand zijn tegen net niet goed behandelen, maar evengoed moet je er nog wel met respect mee omgaan, en goed opletten wat je doet.
Ik vergelijk het altijd met een echte auto in het verkeer: als je daar niet goed mee omgaat, is het een dodelijk wapen!
Lipo accu's die op de juiste manier geladen en gebruikt worden, hoeven geen enkel probleem te geven.
Maar zorg er bv voor dat er geen kortsluiting kan ontstaan, op dat moment gaat er een 4 x hogere stroom lopen als bij een NiMh accu. Als wij b.v. een stekker afknippen, zullen we nooit alle twee de draden tegelijk doorknippen. Of als we een nieuwe stekker moeten monteren, wordt eerst de ene kant van de stekker gesoldeerd, dan wordt dat pootje gesoleerd door hem in de stekkerhuls te doen, en pas dan wordt de andere draad bloot gemaakt en van een stekkerpootje voorzien.lipo veiligheids zak
Dit om kortsluiting te voorkomen. Als je bij een NiMh kortstondig sluiting maakt, heb je even een vonkje (hoort niet, maar so what). Als je bij het werken met een Lipo kortstondig sluiting maakt, gaat er direct een dusdanig hoge stroom lopen, dat de contactpunten direct aan elkaar "gepuntlast" worden, en kun je de kortsluitverbinding haast niet meer loskrijgen, met alle gevolgen van dien. Dat zijn dan de momenten waarbij een lipo gevaarlijk kan worden!

Theoretisch zou het met laden ook verkeerd kunnen gaan, als de lader bv niet op tijd af zou slaan, of als je iets verkeerd ingesteld zou hebben (de meeste laders zullen in de lipo-mode met een verkeerde instelling niet aanslaan, maar stel dat je per ongeluk voor de NiMh stand hebt gekozen, dan slaat de lader wel aan, en zal de lipo opblazen).
Hoe dan ook, wij adviseren uit veiligheidsoverweging om tijdens het laden de accu in een speciale lipo bag te stoppen. Dat is een brandwerende zak met klittenband sluiting. Mocht er dan iets mis gaan, dan voorkomt die zak schade aan de omgeving. Wij hebben het in de praktijk nog niet meegemaakt, maar voorkomen is beter dan genezen. Net zoals veiligheidsriemen of een air bag in je auto: je hoopt het nooit nodig te hebben, en de meesten zullen hem ook nooit nodig hebben, maar als er wat gebeurd, ben je blij dat je het hebt.

PROBLEEM BIJ GEBRUIK VAN 4 OF 6 CELLEN LIPO ACCU'S
Wat de lipo beveiliging van de regelaar betreft: daar zien we bij auto's die met 4 of meer cellen rijden ( dus 2 x 2 cellen pack of een 2 x 3 cellen pack) soms een beetje een probleem in komen.
Een regelaar met lipo beveiliging kijkt niet naar de individuele cellen, maar naar de totale spanning van de accu. Vaak kun je wel een ondergrens instellen gebaseerd op een bepaald voltage per cel, maar hij wordt alleen aangesloten op de plus en de min van een accu, dus kan hij niet de spanning van iedere cel meten, alleen de totale spanning.
Als je de regelaar dus op 3V per cel, en 4 cellen instelt, houdt de regelaar dus een ondergrens aan van 4 x 3V = 12Volt. Zolang de spanning daar boven zit, grijpt hij dus niet in.
Als er op een gegeven ogenblik 3 cellen nog op 3.2V staan, dus totaal 9.6V, dan kan de derde cel al op 2.4V zitten voor de regelaar ingrijpt. Dat is in de meeste gevallen direct funest voor die cel, zeker als er dan nog veel stroom gevraagd wordt.
Diep ontladen is dus niet zo maar slecht voor de levensduur, hij is gewoon direct kapot!
Wel hebben we al een paar keer accu's gehad die doordat b.v. de ontvanger niet uitgezet was, met een heel klein stroompje diep ontladen zijn geweest, in veel gevallen hoeft dat nog niet het einde van de Lipo te zijn en kunnen we die met een truckje weer aan de gang krijgen. Maar zodra er een hoge stroom door een cel met een te lage spanning gestuurd wordt, is het direct afgelopen met die cel.
Als je op 2 x 3 (=6) cellen rijdt, is de kans op een kapotte cel nog veel groter. Bij een regelaar instelling van 3V per cel - 6 cellen betekent dat een ondergrens van 18V. Als je dan 5 cellen van 3.2V in je pack hebt (=16V), kan de 6e cel al tot 2V ontladen worden voor de regelaar in grijpt, die cel van de accu is dan al kapot.

Als je dus met 4 of meer cellen Lipo accu's rijdt, zet in ieder geval de lipo spannings bewaking van de regelaar zo hoog mogelijk.
buzzerAls je hem b.v. op 3.4V per cel zet, dan wordt de ondergrens bij een 4 cellen accu 13.6V, en voor een 6 cellen pack 20.4V, de kans dat het dan mis gaat is al een stuk kleiner.

Wat kun je verder doen om schade te voorkomen: Op de eerste plaats: zodra je voelt dat het vermogen minder wordt, direct stoppen met rijden.

Verder adviseren we in ieder geval om op elke accu een buzzers te zetten. Dat is een simpel apparaatje waarvan je er dan 2 moet hebben. Elke buzzer wordt op de balancerkabel van de accu aangesloten. Dit apparaatje kijkt wel naar de individuele celspanning, en geeft een heel luid signaal als er een cel leeg begint te raken.

KLIK HIER OM NAAR DE PAGINA MET LIPO-ELECTRONICA TE GAAN

TCR LIPO ACCU'S

TCR lipo accu's worden speciaal voor PK Model Racing gemaakt door Kypom, een van de grootste lipo accu fabrikanten.
Dit is mogelijk door de grote specialisatie van PK Model Racing op het gebied van lipo accu's en laders, waardoor we enorme aantallen accu's tegelijk kunnen inkopen van deze lipo fabrikant.
Door deze rechtstreekse import kunnen we een kwalitatief hoogwaardige lipo accu leveren met goede prestaties en echte label waarden voor een relatief gunstige prijs.
Hieronder kun je wat van het productie proces zien voor zover de fabriek dit openbaar maakt, er zijn natuurlijk ook nog wel wat zaken die ze voor de concurrentie geheim willen houden. Een van de dingen die ze niet precies willen laten zien bv is hoe het omhulsel van de cel gesealed wordt rond de aansluitlip van de accu die daar doorheen moet. Dit is een bekend zwak verschijnsel van sommige accu's, waardoor de omhulling van een cel daar lek kan raken, waarna een cel gaat opbollen. Er zijn wel meer redenen waarom een accu bol kan gaan staan (o.a. te diep ontladen, verkeerd laden, hele zware crash, te hoge (> 60C) of lage (< -20C) temperatuur), maar bij deze accu's is deze sealing dusdanig sterk, dat dat niet of nauwelijks voorkomt, zeker niet spontaan.
we mochten van Kypom een klein tipje van de sluier oplichten voor je:
coating 
Hier worden de active materialen van een cel op de separator aangebracht, waarna ze op een rol gespoeld worden.
 lipo productie - coating
Deze rollen worden door een droger geleid
stacking
Hier worden de verschillende lagen gestapeld
 
Hier worden de cellen geinjecteerd en actief gemaakt
dust 
een laatste controle op onregelmatigheden
 testing

Hier links zie je de voor de eindgebruiker van onze cellen eigenlijk de meest belangrijke fase, waar een belangrijk verschil ontstaat met zo maar een cel.

Alle cellen worden voor ze tot een accupack geassembleerd worden, 3 maal geladen en ontladen, en na de laatste keer worden ze getest op capaciteit en spanning.

Daarna worden de packs samengesteld uit cellen die exact hetzelfde zijn. Alle cellen in een pack zijn dus bij elkaar gematcht.

Daardoor blijven de accu's veel langer een goede prestatie leveren, mits ze natuurlijk op de juiste manier worden behandeld (alleen gebalanceerd laden met een goede lader, nooit te diep ontladen)
 assembling tenslotte worden de cellen die bij elkaar gematched zijn,
geassembleerd tot complete accu packs. 

De verschillende soorten accu's 

TCR lipo accu



Aan de top staat de speciale 2 cellen (7.4V)  6000 mAh hardcase accu, met een echte C waarde van 40C. Dat betekent dat deze accu continue 6 x 40 = 240A mag leveren, de 10 seconden piekwaarde (=Burst)  ligt zelfs op 480A. In sommige gevallen komen sterke auto's dicht in deze buurt, maar dat is geen probleem natuurlijk. Maar ook als je auto minder stroom trekt, is het toch belangrijk een accu met een goede C waarde te hebben. Een accu die 240A continue mag leveren, heeft natuurlijk veel minder moeite een stroom van 100A te leveren dan een accu van 25C en 4000 MAh, waar 100A de max. belasting is. Juist ook die reserve zorgt ervoor dat je accu langer meegaat en beter presteert.
xh balancer stekkerDe hardcase van deze accu is heel bijzonder, de bedrading komt in een hoek uit de behuizing, en kan alle kanten op zwenken, zowel naar boven, naar voren, als opzij. Daardoor kun je hem vrijwel altijd overal in kwijt.
De balancer stekker is van het XH type, op dit moment de meest voorkomende.
De stekker naar de regelaar kan naar keuze aangepast worden
TCR 3 cellen accu




Van dezelfde kwaliteit is de 3 cellen (11.1V) 4000MAh versie. Door de hogere spanning rijdt een auto daar nog harder mee. De energie inhoud van deze accu is 11.1 x 4.000 = 44.400 en is daarmee dus exact  gelijk aan die van de 6000 mAh 2 cellen accu (7.4x6.000 = 44.400). Dat betekent dus dat als je met deze 3 cellen zo zou rijden dat je net zo hard zou gaan als met de 2 cellen versie, je net zo lang zou rijden. Doordat je harden kunt en waarschijnlijk ook gaat, zal de rijtijd wel wat korter worden, maar dat is inherent aan harder gaan. Over het algemeen is het zo dat als je auto goed rijdt, en je stapt over van een 2 cellen accu naar een 3 cellen accu, je ook een iets kleiner motortandwiel moet gaan gebruiken. Door de hogere spanning van de accu ga je dan toch harder, terwijl je door het kleinere tandwiel wat stroom bespaart tijdens het optrekken en dus toch een behoorlijke rijtijd overhoudt.xh balancer stekker
Ook bij deze accu komt de bedrading in een hoek uit de behuizing, en kan alle kanten op zwenken, zowel naar boven, naar voren, als opzij. Daardoor kun je hem vrijwel altijd overal in kwijt.
De balancer stekker is van het XH type, op dit moment de meest voorkomende.
De stekker naar de regelaar kan naar keuze aangepast worden
TCR 5200 lipo accuNieuw in deze serie is de 2 cellen (7.4V) 5200 30C hardcase accu. Deze accu is  prima in alle 1/10 toepassingen, alleen in zeer veel stroom trekkende auto's zoals grote 1/8 auto's raden we toch aan om de zwaardere 6000 mAh versie te nemen.
De continue waarde van deze accu is 30x5.2 = 156A, dus nog steeds aanzienlijk en nog steeds ruim meer dan de meeste Traxxas accu's om maar een voorbeeld te geven, deze hebben maar een C waarde van 25, terwijl ze toch een stuk duurder zijn!xh balancer stekker

De hardcase van deze accu heeft een iets ander model, de bedrading komt uit recht omhoog uit beide hoeken van de behuizing (de plus aan de ene kant en de min aan de andere - foto is nog niet actueel). iets minder universeel als bovenstaande accu's, maar toch kan dit ook in 95% van de auto's wel een plaatsje vinden.
Ook van deze accu is de balancerkabel voorzien van een XH stekker, en is er een keus aan verschillende accu aansluitstekkers
TCR 6000 mAh 4 cell lipo accu
Ook nieuw in ons assortiment is de 6000 mAh - 40C - 4 cellen accu.
Dit zijn exact dezelfde cellen als in onze beroemde 2 cellen 6000 mAh accu, maar nu per 4 cellen gecombineerd in 1 hardcase.

Dit is makkelijk voor gebruik in 1/8 auto's die op 4 cellen rijden: een 4 cellen accu is in 1 keer te laden met vrijwel elke normale lipo lader, en ook is de extra beveiliging in de auto  makkelijker: er hoeft maar 1 buzzer aangesloten te worden.

xh balancer stekkerOok van deze accu is de balancerkabel voorzien van een XH stekker, en is er een keus aan verschillende accu aansluitstekkers
art# naam € incl. BTW bestel
LIP5200
TCR HARDCASE LIPO ACCU 5200mAh - 7.4V - 30C continue-60C burst, GEMATCHTE CELLEN € 44.95
LIP5200, TCR HARDCASE LIPO ACCU 5200mAh - 7.4V - 30C continue-60C burst, GEMATCHTE CELLEN [info] HARDCASE LIPO, GEMATCHT, 5200 mAh, 30C
SUPER PRIJS/KWALITEITS VERHOUDING
Selecteer het type accu stekker
Met gemonteerde T-StekkerMet gemonteerde Traxxas stekkerMet EC3 StekkerMet gemonteerde EC5 stekker
2e Lipo accu tegen speciale prijs
geen tweede accuextra 5200 mAh Lipo voor spec. prijs
Voor de iets minder zware toepassingen hebben we een nieuwe serie accu's laten maken, met nog steeds de goede kwaliteits norm, maar wat lichter dan onzer beroemde 6000 serie. Niettemin is deze accu met een capaciteit van 5200 mAh en een C waarde van 30C nog steeds vele malen beter dan bv een TRX accu met maar 25C. Deze 5200 Mah bij 30C staat voor een continue ontlaadstroom van ruim 150A, (burst = 10 sec ruim 300A), en daarmee is hij beter dan menig andere accu voor deze prijs!
  • Deze accu is geschikt voor alle auto's en geeft een super lange rijtijd, hoewel wij voor zwaardere toepassingen zoals snelle 1/8 auto's of extreem snelle 1/10 auto's liever de 6000 - 40C versie adviseren
  • De cellen zijn verpakt in een hard case, waar de draden op de hoek aan de bovenkant van de cellen uitkomen. De bedrading is versterkt op de plek waar ze uit de hardcase komen.
  • Alle cellen in dit pack zijn op de fabriek 3x gecycled, en bij elkaar gematcht op spanning en capaciteit
  • Mag met 1 á 2 C geladen worden zonder prestatie verlies.
  • XH balancer stekker
  • De balancer kabel is voorzien van een XH stekker.
  • Hij is leverbaar met verschillende soorten aansluitstekkers, kies de gewenste stekker bij de opties
  • De afmetingen van het pack voldoen aan de standaard auto accu maten: lengte 139mm, breedte 47mm, dikte 25mm
  • Klik op het linker plaatje voor meer aanbiedingen

1 artikel gevonden voor: LIP5200

art# naam € incl. BTW bestel
LIP6000
TCR HARDCASE LIPO ACCU 6000mAh - 7.4V - 60C continue € 59.95
LIP6000, TCR HARDCASE LIPO ACCU 6000mAh - 7.4V - 60C continue [info] HARDCASE LIPO, 6000 mAh, 60C
EEN SUPER ACCU VOOR EEN AANTREKKELIJKE PRIJS.
2e Lipo accu tegen speciale prijs
geen extra accuextra 6000mAh lipo accu voor spec. prijs
Selecteer het type accu stekker
Met gemonteerde T-StekkerMet gemonteerde Traxxas stekkerMet EC3 StekkerMet gemonteerde EC5 stekker
Deze hard case lipo heeft een extreme capaciteit van 6000mAh, en een continue-ontlaad indicatie van 60C, of te wel 360A continue.
  • Deze accu is geschikt voor alle auto's en geeft een bijzonder lange rijtijd
  • De cellen zijn verpakt in een hard case, waar de draden op de hoek aan de bovenkant van de cellen uitkomen. Ze kunnen zowel direct naar de zijkant als naar de bovenkant gericht worden. De bedrading is versterkt op de plek waar ze uit de hardcase komen.
  • Mag met 2 C geladen worden zonder prestatie verlies.
  • XH balancer stekker
  • De balancer kabel is voorzien van een XH stekker.
  • Hij is leverbaar met verschillende soorten aansluitstekkers, kies de gewenste stekker bij de opties
  • Ook kun je bij de opties voor een tweede accu kiezen, dan heb je twee lipo accu's voor een nog scherpere prijs.
  • Let op: deze accu heeft een C waarde van 60C, wat heel hoog is. Ook bij mindere belasting is een hogere C waarde een voordeel: waar 120A voor een 25C accu bijna het max. is, is het maar een derde van wat de 40C aan kan, die heeft het dus een stuk makkelijker en zal het veel langer volhouden
  • De afmetingen van het pack voldoen aan de standaard auto accu maten: lengte 139mm, breedte 47mm, dikte 25mm
  • energie inhoud: 7.4 x 6,000 = 44,4KJ

1 artikel gevonden voor: LIP6000

Geen artikelen gevonden voor: LIP4003

art# naam € incl. BTW bestel
LIP6004
TCR HARDCASE LIPO ACCU 6000mAh - 14.8V - 40C continue-80C burst, GEMATCHTE CELLEN € 109.95
LIP6004, TCR HARDCASE LIPO ACCU 6000mAh - 14.8V - 40C continue-80C burst, GEMATCHTE CELLEN [info] 4 CELLEN HARDCASE LIPO, GEMATCHT, 6000 mAh, 40C
EEN SUPER ACCU VOOR 1/8 AUTO'S TEGEN EEN AANTREKKELIJKE PRIJS.
2e Lipo accu tegen speciale prijs
geen extra accuextra 6000mAh lipo accu voor spec. prijs
Selecteer het type accu stekker
Met gemonteerde T-StekkerMet gemonteerde Traxxas stekkerMet gemonteerde EC5 stekker
Deze 4 cellen hard case lipo,heeft een extreme capaciteit van 6000mAh, en deze nieuwe serie heeft een nog hogere continue-ontlaad indicatie van 40C, of te wel 240A continue (80C burst = 480A voor 10 sec.).
energie inhoud: 14.8 x 6,000 = 88,8KJ
  • Deze accu heeft de grondmaat van een normale 2 cellen lipo accu (139 x 47mm), maar is natuurlijk wel dikker (53mm).
  • Deze accu is geschikt voor 1/8 en big scale auto's, en heeft het voordeel boven twee losse 2 cellen packs dat je hem in 1 keer op kunt laden, en dat er maar 1 buzzer nodig is als extra beveiliging
  • De cellen zijn verpakt in een hard case, waar de draden op de hoek aan de bovenkant van de cellen uitkomen. Ze kunnen zowel direct naar de zijkant als naar de bovenkant gericht worden. De bedrading is versterkt op de plek waar ze uit de hardcase komen.
  • Alle cellen in dit pack zijn op de fabriek 3x gecycled, en bij elkaar gematcht op spanning en capaciteit
  • De afmetingen van het pack voldoen aan de standaard auto accu maten: lengte 139mm, breedte 47mm, dikte 25mm
  • Mag met 1 á 2 C geladen worden zonder prestatie verlies.
  • XH balancer stekker
  • De balancer kabel is voorzien van een XH stekker.
  • Hij is leverbaar met verschillende soorten aansluitstekkers, kies de gewenste stekker bij de opties
  • Ook kun je bij de opties voor een tweede accu kiezen, dan heb je twee lipo accu's voor een nog scherpere prijs.
  • Let op: deze accu heeft een C waarde van 40, waar de vele zelfs duurdere accu's meestal een waarde van 25C hebben. Een 25C 6000 mAh accu kan een continue stroom van 150A hebben, terwijl deze 40C een continue stroom van meer dan 240A kan leveren. Ook bij mindere belasting is een hogere C waarde een voordeel: waar 100A voor de 25C accu bijna het max. is, is het nog niet de helft van wat deze 40C aan kan, die heeft het dus een stuk makkelijker en zal het veel langer volhouden
  • Klik op het linker plaatje voor meer aanbiedingen

1 artikel gevonden voor: LIP6004

.
bestuurbare benzine auto rc auto benzine bestuurbare brandstof auto rc auto modelbouw Axial onderdelen Axial Auto's lipo lader
brushless regelaar & motor LRP RC Spektrum zenders Traxxas onderdelen Traxxas Tuning Traxxas autos Lipo accu's
radiografische benzine auto rc auto motor radiografische bestuurbare auto modelbouw benzine auto rc auto brandstof Traxxas HPI RC
overzicht alle artikelen
Menu