PK Model Racing is vanaf 1 November GESLOTEN  klik hier voor meer info 

Menu

NITRO BRANDSTOF

Geen artikelen gevonden voor: nitroparts fuel

.

MERLIN BRANDSTOF
Speciale brandstof voor auto motoren

De juiste brandstof is van levensbelang voor de levensduur van je auto. Hij bestaat uit:
  •  Methanol: een soort alcohol, dit is de eigenlijke brandstof),
  •  Olie: voor de smering van de bewegende delen,
  •  Nitro methaan: geeft extra zuurstof af tijdens de verbranding, geeft daarmee meer vermogen, maar maakt ook dat de motor makkelijker af te stellen is
  •  Diverse dopes: toevoegingen die vervuilen en oxidatie (roestvorming) van de motor voorkomen.

    Brandstof wordt in verschillende soorten en samenstellingen aangeboden, maar de juiste brandstof is van heel groot belang voor je auto motor.
    Er is een groot verschil in toevoegingen bij brandstoffen die voor vliegtuigen, boten of auto’s gebruikt wordt. Vooral de motoren in auto’s hebben het veel moeilijker dan in de andere toepassingen, ze moeten stationair lopen, heel snel naar vol gas accelereren, meteen weer afremmen, meteen weer volgas draaien enz. Daarom zitten er andere olie soorten en toevoegingen in brandstoffen voor auto’s dan voor vliegtuigen.
    Let ook op de verpakking: Alcohol is hygroscopisch, d.w.z. het trekt vocht aan uit de lucht, bovendien zijn zowel de alcohol als de nitro welke door de brandstof zit gevoelig voor temperatuur en licht. Nitro methaan wordt door (zon)licht afgebroken en omgezet in zuren. Brandstof hoort dus te zitten in een ondoorzichtige metalen can, met een goed afsluitbare dop. Zomaar een doorzichtige plastic bus met brandstof vertrouw ik dan ook niet, de samenstelling van de brandstof kan dan erg snel veranderen, tenzij het speciale flessen zijn met een UV filter, zoals de speciale flessen met 1 liter van Merlin, die zijn inderdaad uitgevoerd met een UV filter.
    Bewaar de brandstof op een koele, donkere plaats, laat je blik ook als je buiten aan het rijden bent, niet in de volle zon staan.
    Verder is het zo dat het hoofdbestanddeel, de methanol, relatief goedkoop is, het zijn juist de toevoegingen (dopes) als Nitro, maar ook dopes, die roestvorming en drooglopen van de motor net na de koude start moeten voorkomen, dopes die zuurvorming bij stilstaande motor voorkomen, plus nog wat andere speciale toevoegingen, en de kwaliteit van de olie die voor de smering moet zorgen, die de prijs van de brandstof bepalen. Goedkopere brandstof is simpel te maken door dopes in kleinere hoeveelheden te gebruiken (of weg te laten) maar de kans op dure motor schade is daardoor wel groter. In dit geval kan goedkoop duurkoop betekenen!
    DeMerlin brandstof die wij (en ook anderen) verkopen, is verkrijgbaar in verschillende samenstellingen voor diverse toepassingen. Degene die wij hebben is speciaal voor gebruik in auto motoren, en geeft een goede prestatie van de motor en een lange levensduur. Op de eerste plaats is er de keus tussen 9% olie of 14% olie. De meeste soorten brandstof hebben tot nu toe zo’n 9% olie, omdat dat de meeste prestatie levert, en de motor iets minder rookt. Dit is belangrijk voor wedstrijd rijders, die het maximum uit hun motor willen halen, ongeacht de levensduur van de motor. Voor recreatief gebruik (99% van onze klanten) adviseren wij echter het gebruikt van de OIL+ versie met 14% olie, omdat de motor dan beter gesmeerd wordt, en de kans op schade aan de motor vele malen minder is. Die laatste 2-3 km topsnelheid zijn meestal minder belangrijk dan de levensduur van de motor.
    Dan zit er ook nog NITRO Methaan toegevoegd in de brandstof. Door (veel) Nitro toe te voegen aan de brandstof, kan de prestatie van de motor opgeschroefd worden, maar meestal ten koste van de levensduur. Zo bestaat er brandstof met 30% nitro (en meer), maar door de enorme power toename is dat een grotere belasting voor de motor.
    Er is echter nog een reden om nitro toe te voegen aan de brandstof: de motor kan makkelijker afgesteld worden, is minder kritisch, en blijft koeler. Daarom is het ook niet verstandig om brandstof met te weinig Nitro te gebruiken.
    De huidige auto motoren zijn allemaal gemaakt om te lopen op brandstof met minimaal 16% Nitro toevoeging. Het gebruik van brandstof met een lager nitro gehalte wordt dan ook in auto’s sterk afgeraden. (In de vliegwereld wordt wel minder nitro gebruikt, maar dat zijn andere motoren en die in andere omstandigheden gebruikt worden.)
    Je kunt altijd van een lager nitro percentage naar een hoger percentage overstappen. Een motor die echter op een hoog nitro percentage gelopen heeft, zal over het algemeen niet lekker meer lopen als je naar een lager percentage gaat.