PK Model Racing is vanaf 1 November GESLOTEN  klik hier voor meer info 

Menu

DIVERSE STEKKERS

In de RC auto wereld worden diverse stekkers gebruikt
tamiya stekkertamiya stekkerVan oudsher is de Tamiya stekker heel ingeburgerd, maar deze stekker kan niet erg hoge stromen doorlaten, en na enige tijd gebruik wordt de verbinding nog slechter dan hij nieuw al was!
Wordt alleen nog gebruikt bij standaard auto's met een standaard motor met koolborstels. Kan zeker niet meer bij gebruik van lipo accu's
T-stekker, Deans stekker, High amp stekkerTegenwoordig veel gebruikt is de T-stekker, ook wel DEANS of High Amp stekker genoemd. Dit begint nu een beetje de standaard stekker te worden.
De T-stekker kan veel hogere stromen aan dan de Tamiya style stekker, en is makkelijk te monteren (moet wel gesoldeerd worden).
Deze stekker wordt standaard in de meeste auto's met borstelloze motoren gebruikt, en ook de meeste lipo accu's worden met deze stekker geleverd. Voor toepassingen met 2 of 3 cellen lipo's geen probleem, bij 4 cellen begint het al wat lastiger te worden, hoewel ook veel auto's voor 4 cellen gebruik met deze stekker uitgerust zijn, waarschijnlijk ook door de relatief lage prijs van deze stekker.
Maar voor hele zware toepassingen adviseren we toch de (veel duurdere maar ook veel betere) EC5 stekker
traxxas stekkerTraxxas heeft zijn eigen stekker systeem ontwikkeld wat inderdaad veel beter is dan de Tamiya stekker. Dit systeem voldoet even goed als de T-stekker.
Deze stekker wordt op alle Traxxas auto's standaard af fabriek gemonteerd, en ook vrijwel alle accu's zijn met Traxxas stekker leverbaar, maar is dus een product van Traxxas zelf en wordt standaard niet op andere merken gebruikt, hoewel ze wel ook achteraf op andere merken auto's/regelaars gemonteerd kunnen worden
EC3 en EC5 stekkersgoldstekkerEr zijn ook veel stekkers die gebaseerd zijn op een stekker met vergulde  lamellen. dier erg goed contact maken en ook niet minder worden na verloop van tijd. Deze stekkers zijn er in vele soorten en modellen, maar het meest worden de z.g. EC3 en EC5 stekkers gebruikt.
De EC3 kontakten hebben een diameter van 4mm en zijn geschikt voor (relatief) lichtere toepassingen zoals vrijwel alle 1/10 toepassingen.
De EC5 stekkers hebben een diameter van 5mm en kunnen nog eens bijna 2 x zoveel amperes verwerken, wat dit een van de beste stekkers voor hele hoge stromen maakt die er zijn. De EC5  wordt dan ook aangeraden voor gebruik in 4 en meer cellen auto's met zware motoren.

ANTI SPARK STEKKER SYSTEEM 180 - 300A

Vaak zie je bij het aansluiten van de accu stekker op een regelaar een heftige vonk overspringen. Dat komt omdat er op dat moment een grote condensator in de regelaar opgeladen wordt.
Buiten het feit dat je liever geen vonken wilt hebben, gaat de stekkerverbinding er ook op achteruit door al dat vonken.
anti spark - 180A stekkers

Dit nieuwe stekker systeem is voorzien van een anti vonk systeem. Het zit ingebouwd in de rode male stekker  (daarom is die los ook duurder) en is herkenbaar aan de gele ring die je daar ziet
De bedoeling is dat je eerst de zwarte stekkers van het MIN-circuit op elkaar aansluit, en dan met de gele ring van de rode stekker (PLUS) de contrastekker aanraakt. Daar zit een speciale weerstand ingebouwd waardoor de piekstroom die de vonk veroorzaakt (komt door het snel laden van een condensator) tegengegaan wordt. Nu kun je de stekker meteen ook verder aansluiten.

Buiten het anti spark systeem is dit meteen de meest robuuste stekker die ik ken, hij is met zijn 7mm diameter en lange vergulde schacht geschikt voor continue stromen van 180A, waarbij pieken van 300A nog steeds geen probleem vormen.
Vergelijk dat met een T-stekker, een Traxxas stekker en/of een ronde 4mm laminated gold plug, die hebben alle een cont. waarde van rond de 35A, en zelfs de voor zware toepassing veel gebruikte EC5 stekker heeft maar een waarde van 60A cont - 180A piek

anti spark stekker systeem

Het systeem wordt dus opgebouwd met aan de accu kant een female op de plus (rood) en een zwarte stekker aan de min (zwart), en aan de regelaar kant aan de plus een rode stekker met de anti spark ring en aan de min een zwarte contra stekker, dan kun je ook nooit per ongeluk de regelaar omgepoold aansluiten.

Er is 1 verpakking met 4 verschillende stekkers, en 4 verpakkingen met elk 5 stekkers van 1 soort.