PK Model Racing is vanaf 1 November GESLOTEN  klik hier voor meer info 

Menu

SERVO TECHNIEK: HIGH VOLTAGE SERVO

SAVOX high voltage servo
De nieuwste trend zijn de High Voltage servo's zoals we die van o.a. Savox en CYS hebben. Omdat servo's steeds sneller en sterker moeten zijn, gaat dat gepaard met hele hoge piekstromen, die op het moment van starten van de motor wel op kunnen lopen tot 5 en meer ampère.
Vooral bij elektroauto's waar de stroom voor de ontvanger en de servo door de regelaar verzorgd wordt, geeft dit steeds meer problemen.
Een elektronische regelaar heeft een gestabiliseerde ontvangerstroom verzorging (BEC) die afhankelijk van de regelaar tussen de 5 en de 6V en 1 tot meestal niet meer dan  3 Ampère kan leveren. Deze gestabiliseerde spanning wordt ook intern in de regelaar gebruikt voor de werking van zijn eigen elektronica. Dit was vroeger toen de servo's nog niet zo sterk waren niet zo'n probleem, maar met de huidige high performance auto's en de daarbij behorende veel sterkere servo's komen er steeds meer problemen.

Worden er hogere stromen gevraagd dan het BEC circuit van de regelaar aan kan, dan stort de spanning daarvan in, in sommige gevallen zo ver dat de ontvanger een te lage spanning krijgt en hapert of zelfs even uitschakelt.

Soms resulteert het ook in het verschijnsel dat als je snel stuurt, het tweede kanaal ook even beïnvloed wordt en de motor even gaat draaien of naar de rem gestuurd wordt

Een ander aspect wat minder snel opvalt maar wel aanwezig is, is dat als de interne spanning van de regelaar lager wordt, de FET's in de eindtrap die de motor aansturen niet meer volledig open gestuurd kunnen worden, ook de hoofdmotor krijgt dan dus minder vermogen, en de eindtrap van de regelaar heeft meer weerstand op dat moment, wqaardoor hij warmer wordt. Dat komt omdat de gestabilseerde BEC spanning die de regelaar naar de ontvanger stuurt, ook intern gebruikt wordt als basis voor de werking van de regelaar. Zelfs al lijkt je systeem goed te werken, dan kan het dus nog steeds zijn dat door de aansturing van de sterke servo buiten de BEC van de regelaar om te laten gaan, je regelaar daardoor minder warm zal worden.

Soms helpt het om  een grote condensator over de plus en de min van de ontvanger te zetten, die kan dan helpen om de spanning hoog genoeg te houden voor een kort moment.

Met een high voltage servo heb je die problemen niet. Deze servo's zijn zo gemaakt dat ze rechtstreeks op een twee cellen lipo ( of een 5 of 7 cellen NiMh) aangesloten kunnen worden. De voeding voor de servo loopt dus niet via de ontvanger, en ook niet via de BEC stroomverzorging van de regelaar.
Dit heeft niet alleen het voordeel dat het BEC circuit van de regelaar niet meer belast wordt, en dus bovenstaande problemen niet meer op zullen treden, maar ook krijgt de servo als hij dat nodig heeft veel meer stroom, wat omgezet wordt in meer trekkracht en een hogere snelheid.

HIGH VOLTAGE SERVO MET EEN (OUDE) 6V ONTVANGER

Dit heeft wel een complicatie: vooral oudere ontvangers kun je niet voeden met een hogere spanning dan 6 a 6.5V. Je kunt dus niet zomaar de spanning van een 2 cellen lipo op de ontvanger zetten. In dat geval moet je de plusdraad van de servo ontkoppelen van de ontvangeraansluiting (dus alleen de puls en de min blijven aangesloten. De plus van de servo gaat dan rechtreeks naar de plusaansluiting van de lipo accu (meestal koppel je die aan de plus-ingang van de regelaar). De servo krijgt dan zijn volledige stroom van de lipo accu, en de ontvanger krijgt zijn afgeregelde stroom van de BEC van de regelaar. Piekstromen die de servo dan trekt zijn dan geen belasting voor het BEC systeem.
Zie ook  methode 3 hieronder voor een schematische voorstelling

HIGH VOLTAGE SERVO MET HIGH VOLTAGE ONTVANGER

SPEKTRUM ONTVANGERNog mooier is het als je een "high voltage" ontvanger hebt, dat is een ontvanger die met een 2 cellen lipo gevoed mag worden. Dit geldt bv voor alle moderne Spektrum ontvangers (200/201 300/301 serie etc) die mogen met tot 9.6V gevoed worden. In dit geval is het nog simpeler:

BIJ EEN BRANDSTOF AUTO:
de 2 cellen lipo accu wordt op de BEC aansluiting van de high voltage ontvanger aangesloten, en beide High Voltage servo's voor stuur en gas/rem worden op kanaal 1 (stuur)  en kanaal 2 (gas) aangesloten. Alles werkt nu op de spanning van de lipo accu.

BIJ EEN ELEKTRO AUTO MET EEN 2 CELLEN LIPO ACCU:
 
Hierbij kun je op 3 manieren te werk gaan:
Daarbij moet je weten dat de min van de accu overal in het circuit doorverbonden is: de min van de accu = min van de regelaar = min van de ontvanger. Wat je met de min doet is dus niet belangrijk.

servo EN ontvanger op 7.4V

Bij deze methode wordt de BEC van de regelaar niet voor de voeding van de ontvanger gebruikt, hij MOET dan ook uitgeschakeld worden door de rode draad die tussen de regelaar en de ontvanger loopt los te nemen, zodat alleen de zwarte min en de witte of gele puls Π draad in de ontvanger gaan.

methode 1

Je moet een aftakking maken van de rode rode draad tussen de servo en de ontvanger, deze wordt apart aangesloten op de plus van de 2 cellen lipo accu. Of je dat ook met de zwarte draad van de servo doet maakt niet uit en hangt vaak af van wat je zelf het beste vindt,
Hoe dan ook loopt dus in ieder geval de rode draad van de servo dus zowel naar de plus van de lipo accu, als naar de servo, als naar de plus van de ontvanger.

high voltage servo aansluiting 1
klik hier voor een grotere afbeelding
op deze manier werken zowel de ontvanger als de servo op de volle 2 cellen lipo accu spanning, met de minste verliezen

methode 2

Je kunt ook de plus van de lipo accu rechtstreeks naar de ontvanger leiden, en met bv een servo stekker die spanning op de BEC- (of een 3e kanaal aansluiting) aansluiten. Ook hier geldt weer: maakt niet uit of je dat wel of niet met de min ook doet. Wel moet ook hier de rode plus draad tussen de regelaar en de ontvanger losgekoppeld worden, alleen de puls en de min draad mogen aangesloten blijven.

high voltage aansluiting 3
klik hier voor een grotere afbeelding
op deze manier werken zowel de ontvanger als de servo op de volle 2 cellen lipo accu spanning. Misschien iets makkelijker te maken, maar theoretisch met iets meer verlies

zowel de servo als de ontvanger krijgen dus hun spanning direct van de lipo accu, de rode draad tussen de regelaar en de ontvanger moet onderbroken zijn. Als je dat niet zou doen, gaat het BEC systeem proberen de lipo te laden, en/of de hogere lipo spanning gaat terug de regelaar in, beide met kans op schade aan je regelaar.
Houdt er wel rekening mee dat de ontvanger gaat werken zodra je de lipo accu aansluit, ook als de schakelaar van de regelaar nog uit staat

servo 7.4 volt, ontvanger 6.0V

bij deze methode zorgt de BEC van de regelaar voor de voeding van alleen de ontvanger

methode 3

De rode draad tussen de servo en de ontvanger wordt losgenomen, en apart aangesloten op de plus van de 2 cellen lipo accu. Of je dat ook met de zwarte draad van de servo doet maakt niet uit en hangt vaak af van wat je zelf het beste vindt, hij mag zelfs zowel naar de servo als naar de min van de accu lopen.
De regelaar gaat op de normale manier naar kanaal 2, en zorgt voor een normale spanning van 5 - 6 volt op de ontvanger. De servo wordt nu rechtstreeks door de lipo accu gevoed en krijgt niet alleen veel meer spanning en stroom, hij belast de ontvangerstroom verzorging van de regelaar niet meer, dus ook de regelaar werkt veel stabieler.
Bij deze manier gaat de ontvanger aan en uit bij bediening van de schakelaar van de regelaar. De servo's krijgen wel spanning als je de accu aansluit, maar de ontvanger gaat dus pas aan als de regelaar aangezet wordt

high voltage servo aansluiting 3
klik hier voor een grotere afbeelding
Op deze manier werkt de ontvanger op de normale 5 a 6 volt die de regelaar afgeeft, terwijl de servo rechtstreeks op de volle spanning van de 2 cellen lipo werkt.
Neem in de verbinding tussen de servo en de accu een kleine mini-T stekker op, dan kun je de servo ook weer makkelijk loskoppelen:

Geen artikelen gevonden voor: PK100410*

.
Als je niet zelf wilt of kunt solderen, hebben wij, om het je wat makkelijker te maken om een High Voltage servo aan te sluiten op een auto met een 2 cellen lipo accu,  een paar verschillende kant en klaar of bijna kant en klaar oplossingen voor je gemaakt.
natuurlijk zijn er nog meer oplossingen, ook die kunnen we in overleg voor je samenstellen.

Geen artikelen gevonden voor: SRV-HV*

.

Aansluitschema High Voltage servo - 2S Lipo

Het aansluiten van een High Voltage servo in een auto met een twee cellen lipo accu en een high voltage ontvanger is heel simpel en is hierboven al uitgelegd

Onderstaand schema geeft aan hoe je een High Voltage servo aansluit in een elektro auto met een 2 cellen Lipo accu, en een normale ontvanger die geen hoge spanning aan kan. De plus en de min van de servo worden rechtstreeks aangesloten op de plus en de min van de accu (tussen de stekker en de regelaar, zodat je de accu kunt blijven wisselen) Alleen de puls draad van de servo gaat naar de ontvanger. Dit kan zo, omdat de min van de accu via de regelaar ook op de ontvanger gezet wordt. Theoretisch kun je min draad ook doorlaten lopen van de servo naar de ontvanger, al dan niet met een aftakking naar de min van de accu. De min is overal in het hele aansluitschema van een auto overal doorverbonden.
De rode plus draad van de servo mag nooit én naar de plus van de accu én naar de ontvanger lopen, die moet onderbroken zijn.

high voltage aansluiting

Aansluitschema High Voltage servo - 3 - 6 S Lipo

Bij een elektroauto met een 3 tot 6 cellen lipo (11.1 - 25V) is de aansluiting iets anders: de servo mag op maximaal 8.4V aangesloten worden.
Dit kan op twee manieren:
De beste manier zou zijn om een externe spanningsregelaar te gebruiken. Dat is dus eigenlijk een BEC systeem zoals ook in de regelaar ingebouwd zit, maar met twee verschillen: ze zijn in veel sterkere (10A) uitvoeringen leverbaar, en zelfs al zou de servo even meer trekken dan spec's van de externe BEC aangeeft, dan zakt de spanning iets in, maar dat heeft dan geen consequenties voor de werking van de ontvanger, die merkt daar niets van

zie de afdeling "spanningsregelaars" voor deze apparaatjes

aansluitschema castle creations BEC spannings regelaar
Maak de rode draad los welke van de snelheidsregelaar naar de ontvanger gaat (kanaal 2).
Deze mag bij gebruik van een spanningsregelaar niet aangesloten zijn.
De functie hiervan, - n.l. spanning op de ontvanger zetten -, wordt overgenomen door de externe spanningsregelaar

 Bij een 2x2 cellen accu is een eigenlijk niet aan te raden maar simpele manier:

Voor de High Voltage servo maak je dan een aftakking van 1 van de twee lipo accu's naar de servo.
HET IS DAARBIJ BELANGRIJK OM DE AFTAKKING TE MAKEN VANAF DE LIPO WAARVAN DE MIN RECHTSTREEKS NAAR DE REGELAAR LOOPT
.
De plus van deze accu gaat via een y kabel naar de min van de tweede accu, en de plus daarvan gaat naar de regelaar. De HV servo mag dua nooit op de plus en min van de tweede accu aangesloten worden.
Technisch is dit een minder fraaie oplossing, omdat 1 accu altijd wat meer ontladen wordt dan de andere, maar t.o.v. het totale stroomverbruik is dit maar gering

high voltage servo op 4 cell lipo accu

Aansluiten High Voltage servos in een brandstof auto

direct servo supply voor high voltage servo

 

Bij montage van een High Voltage servo in een brandstof auto met een twee cellen lipo ontvangeraccu en een ontvanger die niet voor high voltage geschikt is, heb je een spanningsregelaar nodig. Dit is een elektronisch apparaatje wat op de 2 cellen lipo accu aangesloten wordt, en de spanning op je ontvanger afregelt op een lagere spanning. De HV servo(s) werken dan op de lipo spanning, en de ontvanger en een ev daarop aangesloten tweede niet-HV servo werken op de lagere afgeregelde spanning.

Een zelfde soort spanningsregelaar kan ook gebruikt worden bij elektro auto's die op meer dan 2 cellen lipo accu's werken: in plaats van de lichte BEC regeling van de regelaar voor de servo's te gebruiken, kun je een veel zwaardere externe spanningsregelaar gebruiken om de servo's ( al dan niet HV, sommige spanningsregelaars kunnen daar op ingesteld worden) van stroom te voorzien. De piekstromen van de servo's beïnvloeden dan de interne werking van de regelaar en de ontvanger niet meer.

 De servo wordt nu rechtstreeks door de 2 cellen lipo accu gevoed, en via de stekkeraansluiting op de ontvanger wordt een op 5 of 6 volt afgeregelde spanning voor de ontvanger en een e.v. daarop aangesloten normale servo verzorgd.

Zie de afdeling Spanningsregelaars voor dit soort apparaatjes

direct servo supply voor high voltage servoheb je wel een high voltage ontvanger (o.a. alle Spektrum ontvangers kunnen rechtstreeks op een 2 cellen lipo accu aangesloten worden) en twee high voltage servo's, dan moet je een kabelboom gebruiken waarbij de servo's rechtstreeks stroom krijgen van de accu, met een aparte aansluiting voor de voeding naar de ontvanger, zodat de hoge piekstromen die de servo's kunnen trekken niet door de dunne printspoortjes en extra stekker aansluitingen van de ontvanger gaat


Klik hier voor deze direct stroom servo aansluiting