PK Model Racing is vanaf 1 November GESLOTEN  klik hier voor meer info 

Menu

SERVO SAVERS

servo met servo saverEen servo saver is een van de belangrijkste onderdelen van je auto, en bepaalt in hoge mate hoe goed je auto stuurt.
Op de eerste plaats dient hij om schade aan je servo te voorkomen. Een servo staat "vast" in de positie die hem opgedragen wordt door de stand van het stuurwiel op de zender. Als je nu ergens tegenaan rijdt, en je wielen worden in een andere stand gedrukt, kan de servo ernstig beschadigd raken. Daarom moet er altijd een servo saver op een auto zitten. Dit is een systeem waarbij de wielen eigenlijk los kunnen bewegen van de servo, maar waarbij een veersysteem in de saver ervoor zorgt dat de wielen in principe de stand van de servo volgen.
Tenzij er een grote kracht op komt, dan "veert" hij door. Zodra de externe kracht weg is komt de saver weer in zijn neutrale positie terug.servo saver maat

servo saversEn daar gaat het heel vaak mis: veel Servo Savers hebben speling in de midden stand, d.w.z. al staat de servo in de middenstand, de besturing kan een klein beetje naar links en rechts bewegen, zonder dat de servo daarin meegaat. Dit resulteert meestal in het verschijnsel: in een bocht naar links blijft de auto iets naar links afwijken, en na een bocht naar rechts blijft hij naar rechts afwijken, wat je ook met je trim op de zender doet.
Dit duidt op een fout in de servo saver. Denk er daarbij ook aan, dat servo savers slijten. Dus een saver die al de nodige tikken heeft verwerkt, doet het niet zo goed meer als een frisse.

De volgende servo savers zitten direct op de servo gemonteerd, en zijn er in allerlei versies voor diverse merken servo's (de asjes waarop de saver gemonteerd zit verschilt van merk tot merk servo), diverse aansluit manieren, en diverse sterktes van veer, c.q. tegendruk. Naarmate de servo sterker is, moet er ook een sterkere saver op, maar een te sterke saver op een lichte servo werkt ook niet goed natuurlijk.

Geen artikelen gevonden voor: servo saver K

.