PK Model Racing is vanaf 1 November GESLOTEN  klik hier voor meer info 

Menu

SETUP MENU


selecteer in het linker menu een afdeling.
Hieronder vind je uitleg over het reviseren en aanpassen van de sperwerking van je differentieel.

DIFFERENTIEEL REVISEREN

Tandwiel differentiëlen hebben het in de huidige zware auto's met extreem sterke motoren behoorlijk zwaar. Toch is het verbazingwekkend hoe veel ze kunnen hebben, mits ze op de juiste manier gemonteerd zijn.
Hieronder zullen wij aangeven hoe je dat moet doen en waar je op moet letten bij het reviseren van het inwendige van het diff (de satelliet tandwielen) en hoe het diff in het diffhuis gemonteerd moet worden.
Je kunt ook nog een sperrende werking aan het diff toekennen, dit wordt ook hieronder op deze pagina uitgelegd

DIFF INWENDIG

Voor de levensduur van de tandwielen is het belangrijk dat de tanden zo ver mogelijk in elkaar grijpen, maar ook, dat de tandvlakken volledig op elkaar passen. Door shims (zeer dunnen ringen) achter de tandwielen te leggen, kun je ze op een andere plaats krijgen, en dat moet zodanig gebeuren dat de tanden zo ver mogelijk in elkaar grijpen, en dat de volledige tandbreedte gebruikt wordt. Soms moet je meerdere keren shims toevoegen en/of verwijderen, om tot een goed resultaat te komen.
Voor je begint, controleer je alle tandwielen ( indien je niet meteen een nieuwe set monteert) en vooral ook het diffhuis op beschadigingen en of slijtage. Vooral het diff huis, en dan specifiek op de plaats waar de losse as met de kleine tandwielen gemonteerd zit, vergt een kritische blik. Als het huis daar ingeslepen is, moet je het huis vervangen. Slijtage op die plek maakt dat de tandwielen verder naar buiten komen, en dus minder contact maken met de grotere tandwielen van het diff.

Als alles goed is, kun je nu het diff gaan opbouwen. Doe er nog geen vet in, wacht daarmee tot je klaar bent met shimmen.

Over het algemeen begin je met één of meerdere shims achter de kleine tandwielen te plaatsen, net zolang tot de tanden over een zo groot mogelijk oppervlak op elkaar aansluiten.

Afhankelijk van merk en type diff, kun je soms ook shims achter het grote tandwiel plaatsen, tot je zo weinig mogelijk speling over hebt.

Om de speling te kunnen controleren, moet je het diffhuis elke keer dicht maken en dan de werking van het diff controleren. Als je met de schroeven vast af en toe wat haperingen voelt, kun je dat accepteren: na één keer rijden zal dat weg zijn, en weet je zeker dat de tandspeling miniem is. Loopt het diff voelbaar steeds vast, dan ben je te ver gegaan en moet je een shim weghalen.

Als je tevreden bent, moet het diff nog één keer open, om alle asjes en tandwielen van een dun laagje diffvet te voorzien. Daarna kun je het differentieel afmonteren.

PLAATSEN VAN DIFF IN BEHUIZING

Ook hier is weer de hoofdreden waarom de haakse overbrenging van de differentiëlen kapot gaan, dat ze vaak niet goed uitgelijnd zijn.
Als de tandwielen goed uitgelijnd zijn, en ver genoeg in elkaar grijpen, zullen ze veel minder snel kapot gaan.

Om de tandwielen goed uit te kunnen lijnen, heb je shims nodig, dat zijn hele dunne ringen waarmee de positie van de tandwielen exact bepaald kunnen worden.

Op de eerste plaats moet je zorgen dat de tandvlakken volledig op elkaar grijpen.

Kijk hoe de tandvlakken zich t.o.v. elkaar bevinden als je de diff en de centrale as in het huis legt.

Vaak zul je zien dat als je de centrale as tegen de lagers drukt, en het differentieel tegen het kleine tandwiel drukt, de hoogte niet goed is, en de tanden niet volledig op elkaar komen

 

Zou je het differentieel zelf nu met shims zo ver mogelijk in het tandwiel drukken, dan lopen de tandwielen niet volledig op elkaar, er wordt als het ware een deel van de tanden niet gebruikt, met overbelasting van het wel gebruikte stuk als resultaat
Door één of meerdere shims te achter het kleine tandwiel, positioneer je het kleine tandwiel zodanig dat de vlakken van de twee tandwielen volledig op elkaar komen
Nu leg je shims tussen het lager en het differentieel, net zolang tot er vrijwel geen speling meer is in de tandwielen. Doe je er teveel achter, dan loopt de overbrenging zwaar. Dan moet je dus 1 shim weghalen. Eigenlijk mag het niet, maar in de praktijk doen we er vaak net zoveel shims achter dat de overbrengen net af en toe een beetje "haakt", ofwel hier en daar een beetje zwaar loopt. Na één \keer rijden is dat vaak weg, en heb je de juiste speling op de tandwielen. Indien nodig kun je aan de tegenoverliggende kant van het grote tandwiel ook shims leggen om het diff nog beter op zijn plaats te houden. Maar in principe drukken tandwielen zichzelf uit elkaar, dus de kant waar het grote tandwiel op het diff zit is het belangrijkst.

SHIMS EN DIFF VET

Voor bovenstaande revisie kun je gebruik maken van de volgende shims:

Geen artikelen gevonden voor: shim

@
Om je diff tandwielen en asje in te vetten, kun je dit vet gebruiken. Wil je je differentieel ook extra sperwerking geven, zie dan de uitleg hieronder en de daaropvolgende keuze in diff-olie

Geen artikelen gevonden voor: HPIZ162

@

DIFF SPERREN MET SILICONEN OLIE

Door het steeds grotere motor vermogen wat we op de RC auto's hebben, wordt het steeds moeilijker om voldoende vermogen op de weg te krijgen, zonder dat de wielen doorspinnen.
Een goed voorbeeld is bv het centrale diff van een Truggy en van 1/8 off-road auto's. Bij het wegtrekken gaat het dynamisch zwaartepunt van de auto naar achteren, en worden de voorwielen ontlast. Het centrale differentieel geeft zijn vermogen het liefst af naar die kant die de minste weerstand ondervindt, de voorzijde dus in dit geval, waardoor de voorwielen zoveel vermogen krijgen dat ze gaan spinnen. Doordat er tussen de twee voorwielen ook nog eens een diff zit, gaat vooral het binnenste voorwiel heel erg hard draaien (vaak wel 4 x zo snel), waardoor de auto niet optimaal accelereert, en heel veel banden slijtage optreedt.
Eén oplossing is de montage van een Torsen differentieel, maar dat is niet voor alle auto's verkrijgbaar.
Een redelijk simpele oplossing is om het tandwiel differentieel sperwerking te geven met een dikke, taaie siliconen olie. Door het diff hiermee te vullen, kan het nog steeds als diff werken, maar naarmate het snelheids verschil tussen de ene en de andere uitgaande as groter wordt, zal er meer weerstand komen, en wordt er meer vermogen naar de zwaarder belaste uitgang gaan.

Door de differentiëlen van 4WD auto's meer of minder te "sperren", kun je een enorm verschil in stabiliteit en acceleratie bewerkstelligen, en dat kun je zelfs aanpassen aan de omstandigheden. Een Truggy is ondanks het hele grote vermogen van de 5.25cc 7 poorts motor die we er op hebben met bewerkte diffs veel makkelijker te controleren, wat zonder het gesperde diff een stuk lastiger was. Je kunt natuurlijk door met de dikte van de olie te experimenteren meer of minder sper werking in je diff creëren. Hoe meer grip er is, hoe dikker je de olie kunt nemen, maar té dikke olie geeft op een gladdere baan meer onderstuur

 Hieronder een lijstje met wat advies diktes om mee te beginnen.
Natuurlijk is het zo dat je alles naar eigen smaak en rijstijl in moet vullen, maar deze diktes gebruiken onze team rijders in een CRT Truggy

Hoofdregel is:
hoe dikker hoe stabieler, maar dus ook minder stuur bocht in, maar meer acceleratie bocht uit.
Hoe dunner des te meer stuur bij ingaan van een bocht, maar wat minder grip tijdens uitaccelereren

   erg hobbelig
weinig grip
 normaal off-road
normale grip
 on-road
veel grip
 voor differentieel  5.000 - 7.000  10.000  20.000
 midden differentieel  10.000  20.000  50.000
 achter differentieel  3.000 7.000 - 10.000  20.000

DIFF VULLEN

 Het diff aanpassen is niet zo heel erg moeilijk te doen, mits je op een paar dingen let:

 

Haal het diff uit de auto, en demonteer het helemaal. Je hebt nu een diff huis, 2 grote conische tandwielen, en meestal 4 kleine conische tandwielen en een paar asjes.
Kijk eerst of de tandwielen nog goed zijn, als je ver ingesleten zijn, is dit misschien ook wel het moment om ze meteen maar te vervangen.
Is alles in orde, dan ga je het diff vullen.

Daarbij moet je zorgen dat de taaie olie al zoveel mogelijk op moeilijk bereikbare plaatsen zit, omdat het uit zichzelf niet makkelijk in kleine gaatjes vloeit. Dus zorg ervoor dat er achter de grote conische tandwielen (zie rode pijl) al een behoorlijke hoeveelheid diff-olie zit, voor je de grote tandwielen op zijn plaats doet.
Nadat de grote tandwielen op zijn plaats zitten, vul je het diff huis zelf voor 75% met diff olie. Druk nu de kleine conische tandwielen met de assen waar ze oplopen in de diff-olie, en vul het diff indien nodig bij tot het vol zit. Doe nu de achterplaat met het tweede grote conische tandwiel (waar je natuurlijk ook al de nodige olie achter hebt gedaan) weer op zijn plek, en schroef het diff dicht. De overmaat aan olie zal er op het laatste moment uit komen, maar dat moet natuurlijk ook.
Controleer of alles nog goed werkt, als het goed is zul je nu een behoorlijke weerstand voelen als je het huis tegenhoud en aan één van de uitgaande assen draait.
Maak het diff schoon en monteer het in je auto.