PK Model Racing is vanaf 1 November GESLOTEN  klik hier voor meer info 

Menu

SCHOKBREKER OLIE

  • Schokbreker olie voor Rc auto's is gebaseerd op siliconen olie, daarmee krijg je een heel soepele beweging van de demper, en de viscositeit van de olie verandert weinig bij temperaturen tussen de 10 en de 70 graden.
  • De dikte van de olie is bepalend voor de snelheid waarmee de demper in of uitveert, dat heeft dus niets met de rijhoogte te maken. Hoe dikker de olie, hoe trager de demping wordt.
  • Een trage demping heb je nodig als je veel springt, dat voorkomt doorslaan van de vering bij harde klappen, zowel tijdens het opgaan van de schans, als bij het landen.

    Maar veel rijders gaan hierin te ver: als de demping traag is, kan de ophanging geen korte hobbels snel achter elkaar nemen, en duurt het langer voor de auto een bepaalde stand inneemt bij het ingaan en uitkomen van een bocht.
    Stel de auto ligt vlak, en je stuurt een bocht in:
    Als de demping te traag (stug) is, en je stuurt in, duurt het een hele tijd voor de auto zo scheef hangt als bij die bocht en bochtsnelheid hoort. Terwijl je misschien een constante bocht probeert te maken, verandert het stuurgedrag nog steeds zolang de auto niet zijn eindstand bereikt heeft. 
    Plus als je uit de bocht bent, en wilt gaan accelereren, hangt de auto nog scheef, en trekt dus schuin weg. Pas als de auto weer recht hangt, kun je in een rechte lijn vol accelereren.
    Ook kun je met een trage demping niet snel over een wasbord heen, de wielen kunnen de korte opeenvolgende hobbels niet volgen: de auto gaat stuiteren.
  • Probleem is dus dat er dus geen universeel goede instelling van demping is, een circuit bestaat vaak uit een wasbord waar je een snelle demping (dus dunne olie) nodig hebt, en hoge schansen waarvoor je een stugge ( = dikke olie) demping nodig hebt. Hier moet je dus altijd voor een compromis kiezen.
  • Waar normale olie in SAE en W getallen benoemd worden (30W etc), kan dat met siliconen olie niet. De dikte van siliconen olie wordt opgegeven in CST (centistoke), of CPS (CentiPoise = in deze toepassing hetzelfde). Helaas hebben sommige leveranciers nog wel de neiging om een W getal aan hun siliconen olie toe te kennen, maar daar is geen omrekening voor, en dat getal is dan maar een gok. Siliconenolie 30W van fabrikant A kan dus heel anders zijn dan 30W van een andere leverancier.
    Het getal in CST en/of CPS hoort voor elk merk hetzelfde te zijn, en zou dus wel vergelijkbaar moeten zijn.

  • Hoewel niemand dus een bepaalde dikte kan voorschrijven, kunnen we als richtlijn het volgende zeggen:
    • 1/10 off-road: gemiddeld wordt 400 cts gebruikt, als je niet weet wat je moet gebruiken begin je meestal hiermee.
      Aan de hand van het rijgedrag van de auto ga je dan naar dunnere of dikkere olie, naargelang je nodig hebt.
    • 1/10 on-road: begin met 500 cts, en ga daarvandaan verder. op strakke circuits ga je vaak naar 700 - 1000 cts
    • 1/8 off-road normale dempers: ook hier weer beginnen met 400 cts
    • 1/8 Big Bore dempers: hiervoor is 200 a 300 cts vaak al dik genoeg om mee te beginnen.

Overigens kun je ook experimenteren met de zuigers van de schokbrekers: vaak worden bij een auto extra zuigers geleverd met meer en/of minder gaatjes.
Een zuiger met minder gaten maakt de schokbreker stugger, een zuiger met meer gaatjes maakt de demping lichter

SCHOKBREKER OLIE

Geen artikelen gevonden voor: olie shock

.