PK Model Racing is vanaf 1 November GESLOTEN  klik hier voor meer info 

Menu
terug

TANDWIELEN / PINIONS ACCESSOIRES

Geen artikelen gevonden voor: pinion / spur gear related parts

Geen artikelen gevonden voor: pinioncaddy*

.

TANDWIEL SPELING

Laten we beginnen met een korte uitleg over het afstellen van de tandwielspeling, het verhaal over de tandwielverhouding komt dus hierna.
tandwielspelingHoe en waar de motor moet worden ingebouwd, staat beschreven in de handleiding van de auto.
Waar je goed op moet letten is de ruimte die er moet zijn tussen het motor tandwiel en het aandrijftandwiel (dit wordt ‘spur gear” genoemd). Hier moet een klein beetje speling op zitten, niet te veel, hoe verder de tandwielen in elkaar grijpen hoe beter. Hoe minder de tanden in elkaar grijpen, des te sneller zal het tandwiel kapot gaan. Maar aan de andere kant mogen ze zeker niet strak tegen elkaar zitten.

TANDSPELING AFSTELLEN:
Zet de motor net niet helemaal vast, en controleer of er wat speling tussen de tandwielen is. Zo niet, schuif de motor een klein stukje op, zodat er wel wat speling is. Dit controleer je door het spur gear een heel klein stukje heen en weer te bewegen, je moet de tandwielen dan net een beetje voelen ‘tikken’. Als dit zo is, draai je het spur gear 90 graden, en controleer je de speling opnieuw. Weer 90 graden draaien etc. Een tandwiel is n.l. bijna nooit helemaal rond! Vaak vind je een bepaald punt waar het tandwiel wat strakker staat dan op andere plaatsen. Op die plaats moet je zorgen dat er nou net dat kleine beetje speling is.
Klopt dat, dan zet je de motor strak vast. Dan controleer je weer of de speling nog goed is. Vaak n.l. wordt de speling wat meer of wat minder op het moment dat je de motor goed vast zet. Staat de tandwielen na het vastzetten inderdaad weer te strak, dan moet de boel weer wat losser gezet worden en de motor iets verschoven tot de speling wat groter is. Dan de motor weer vast zetten en de speling weer controleren, net zolang tot de speling goed is bij een vastgezette motor.
Ook bij een ready to Run auto, dus een auto die al gemonteerd is, is het verstandig om toch even de speling te controleren