PK Model Racing is vanaf 1 November GESLOTEN  klik hier voor meer info 

Menu
terug

TORSEN CENTER DIFFERENTIEEL 1/8

Geen artikelen gevonden voor: torsendiff

.

WAT IS EEN TORSEN DIFFERENTIEEL?

Een differentieel zorgt ervoor dat de uitgaande assen met een verschillende snelheden kunnen draaien, wat nodig is om wringen van de aandrijving te voorkomen. Denk maar aan de wielen op n as, in een bocht situatie. Het binnenste wiel moet dan langzamer kunnen draaien dan het buitenste wiel, een differentieel maakt dat mogelijk.
Een kogel of een tandwiel differentieel heeft als eigenschap dat het koppel gaat naar de uitgaande as die de MINSTE weerstand ondervindt. Dat betekent dat als n van de twee wielen op een as geen grip heeft, alle vermogen naar dat wiel gaat!
Een 4 wiel aangedreven off-road auto heeft ook een differentieel nodig tussen de voor en de achterwiel aandrijving, om ook snelheids verschillen tussen de voor en achterwielen op te kunnen vangen. Traditioneel zijn dit ook tandwiel differentiëlen. Dit heeft als nadeel dat zodra n van de wielen geen grip meer heeft, alle vermogen van de motor naar dat wiel gaat, en de andere drie wielen dus niet aangedreven worden. Om dit op te vangen zijn er in de echte auto wereld diverse oplossingen, de meeste echter allemaal met speciale elektronisch bediende koppelingen en rem systemen etc. Dat is in de RC wereld geen oplossing. Er is echter n systeem wat in de RC wereld wel haalbaar is, maar tot nu toe heel moeilijk in het klein te maken, en de paar die er waren, waren dan ook onbetaalbaar!
TORSEN DIFFERENTIEELDit systeem is het Torsen (TORque SENsing) differentieel. Een welhaast ideaal systeem voor RC auto's. Het werkt met een niet te omschrijven systeem van worm tandwielen, maar wat het doet is het volgende:
Een Torsen differentieel staat snelheids verschillen tussen de uitgaande assen toe, maar naarmate het snelheids verschil toeneemt, gaat er meer koppel naar de as met de MEESTE weerstand, dus de as waar de meeste grip is. Precies omgekeerd dus aan een normaal differentieel. Het voordeel is dat als n van de wielen geen grip meer heeft, de wielen op de andere as steeds meer koppel krijgen. Zelfs als de voorzijde helemaal geen grip meer heeft, gaat 90% van het koppel naar de achterwielen. Bovendien gebeurt dit geleidelijk, het is dus niet zo dat het diff in n keer spert, wat een heftige reactie in de aandrijving en wegligging ten gevolge zou hebben, maar de koppel verdeling verandert geleidelijk naarmate de grip minder wordt.
Een bijkomend voordeel is dat omdat bij het nemen van een bocht de voorwielen een iets grotere afstand moeten afleggen dan de achterwielen, (althans het voordiff moet meer omwentelingen maken dan het achter diff) de achterwielen automatisch iets meer koppel krijgen dan de voorwielen, waardoor de auto minder onderstuurt, en met meer power de bocht uit kan accelereren.