PK Model Racing is vanaf 1 November GESLOTEN  klik hier voor meer info 

Menu
terug

OVER TOERWAGEN BANDEN

Veel vragen die ons bereiken gaan over banden.

Welke banden zijn het best, wat geeft de meeste grip, welke slijten het minst.

Helaas is op geen van die vragen een vaststaand antwoord te geven, omdat allerlei factoren van invloed zijn en elkaar vaak tegenwerken. Als het ene geoptimaliseerd wordt, heeft dat vaak een negatieve invloed op iets anders. Afstelling van de auto, type veren, soort olie in de schokbrekers, camber en caster, wielvlucht verandering tijdens het inveren of rollen van het chassis in een bocht, soort band, soort insert (een bepaalde band gedraagt zich anders als er een andere insert gebruikt wordt), maar ook de ondergrond, soort asfalt (grof - fijn, veel - weinig stenen, gladde - scherpe stenen, hoeveelheid stof op de weg etc.) alles is van invloed op de gedragingen van een auto op de weg.

PROFIEL / BREEDTE

 Slicks zijn banden zonder profiel. Onder bepaalde omstandigheden voldoen zij prima, maar vooral op stoffige / vuile ondergrond verliezen ze snel hun grip.

Profiel banden worden vooral gebruikt onder omstandigheden waar een slick niet voldoende grip heeft. Bijkomend voordeel is dat het loopvlak meestal wat dikker is, dus dat de band langer meegaat.

Een hele belangrijke factor is de temperatuur van het asfalt, en daarmee samenhangend de temperatuur die de band bereikt tijdens het rijden. Een koude band heeft weinig grip, maar tijdens het rijden loopt de temperatuur op. De band krijgt dan steeds meer grip, totdat de temperatuur te hoog wordt, en dan is de grip helemaal weg, en gaat de band zeer snel slijten.
Dus hoort bij een bepaalde asfalt temperatuur een bepaalde banden compound. Dit betekend dat een bepaalde band op een gegeven moment b.v. helemaal geen grip lijkt te hebben, maar een week later is de temp. anders en is het op eens een fantastische band! Of omgekeerd!

 BANDEN COMPOUND

BANDEN TOEPASSING:

20

 zacht, meeste grip, voor koud asfalt <10 graden, slijt hard onder warme omstandigheden. Vaak ook goed in de regen

25 - 27

 normaal, goede grip, asfalt temp. 10 - 25 graden, werken ook zeer goed op b.v. tapijt banen,

30 >

 harder, goede grip op warm asfalt >25 graden, weinig grip onder koude omstandigheden.

Ook de insert die je gebruikt is bepalend voor hoe de band zich gedraagt. Als Pietje dus zegt dat xxx een goede band is, en jij neemt hem ook, maar gebruikt een andere insert, dan is het opeens een andere band!

INSERTS - BINNEN BANDEN

banden met inserts Inserts zijn te vergelijken met binnenbanden en worden in de band gelegd. Zij zorgen ervoor dat het loopvlak volledig op de weg gedrukt wordt, waardoor meer grip verkregen wordt. Traditioneel zijn zij gemaakt van schuimrubber, maar tegenwoordig worden steeds hardere inserts gebruikt, omdat die meer controle over de band geven, d.w.z. de band rolt minder over de velg.

De meest gebruikte inserts van nu zijn de z.g. "Moulded Inserts". Dit zijn in vorm gegoten "binnenbanden" van een relatief zachte rubber soort met a.h.w. veel luchtbelletjes. Dit soort inserts geven voldoende vering aan de band, maar geven een strak sturende auto. Door met de hardheid van de inserts te experimenteren, kun je het stuurgedrag van een band veranderen, en daarmee dus het weggedrag van de auto. Zie de tabel hieronder:

  INSERT COMPOUND   INSERT TOEPASSING:

 soft

Geeft meer stuur op lagere snelheden, bij hoge snelheden is de besturing wat vager. Naar mate de baar hobbeliger is, wordt ook voor een zachtere compound gekozen, zeker bij een wat hardere band, om stuiteren te voorkomen. Banden komen sneller op temperatuur en blijven makkelijker warm. (naarmate een band warmer is, heeft hij meer grip, totdat de temperatuur te hoog wordt, dan verliest hij zeer snel grip en slijt hij zeer snel.)

medium

zit tussen soft en hard in (natuurlijk)

hard

Minder stuur op lagere snelheden, minder rollen van de band over de velg, daardoor strakker sturen op hele hoge snelheden. Banden verliezen sneller hun temperatuur tijdens het rijden, waardoor sneller balans-verandering in het rijgedrag van de auto optreedt tijdens een wedstrijd.

WAT MOET JE NOG MEER WETEN OVER BANDEN:

 

goedkope banden  Deze hebben een laag percentage aan natuurrubber < 10%, zijn daardoor wat harder, hebben minder grip, kunnen redelijk slijtvast zijn
 Duurdere banden / speciale compounds  Hebben een hoger percentage natuurrubber (+/- 30%) plus speciale toevoegingen. Hebben vaak veel meer grip, zijn onder ideale omstandigheden behoorlijk to zeer slijtvast
 Belted - Mesh in Dit houdt in dat er onder het loopvlak een versterkte laag in gevulkaniseerd is, waardoor de band niet opbolt onder snelheid, en het loopvlak mooi recht op de weg blijft. (een beetje vergelijkbaar met "echte" banden van een auto. Daardoor is de band stabieler en geeft meer grip
 Slicks  Zijn banden zonder profiel. Werken meestal zeer goed, behalve als er veel stof - vuil - zand op de weg ligt. dan rolt de band over de zandkorreltjes weg, en kan geen grip opwekken.
 profiel / straat banden  Zulke banden hebben een profiel, net als "echte banden", waardoor de band meer grip kan opwekken als slick banden het af laten weten. Niet allen onder natte omstandigheden, maar ook als er een laagje stof of zand ligt, kan een profiel band vaak voor een betere grip zorgen dan een slick.